layout by wanilijowa background: Frigg Kitten: Zumzzet

wtorek, 10 lipca 2012

[PPP] INTERPUNKCJA, ORTOGRAFIA I ELEMENTY TYPOGRAFII: Pauzy, półpauzy i ćwierćpauzy

Chciałam dzisiaj poruszyć temat, z którym każdy szanujący się i biorący pisanie na choć trochę bardziej poważnie człowiek powinien się zapoznać. Tego wieczora zajmą nasze myśli pauzy, półpauzy i ćwierćpauzy, czyli tak zwane: myślniki i dywizy.


Myślnik to znak interpunkcyjny, który stosujemy:
  1. w dialogach ( Noj, mamo, dałabyś mi w końcu spokój z tymi warzywami, przecież od niejedzenia pietruszki nie złamią mi się nogi! zakrzyknęła oburzona Barbara);
  2. we wtrąceniach i dopowiedzeniach (Skoczyłam w górę ponoć wysoko, choć dla mnie było to codziennością i złapałam się gałęzi na wysokości prawie trzech metrów);
  3. do oznaczenia wartości przybliżonej (Kupimy w sklepie 5 6 jabłek);
  4. dla oznaczenia przedziałów czasowych (lata 1678 81);
  5. do wskazania, że nastąpiła krótka przerwa w mówieniu lub że następny człon jest czymś nieoczekiwanym, zaskakującym: puenta, refleksja, zdziwienie etc. W ten funkcji częściej jednak stosuje się wielokropek (Naraz zniknął);
  6. przed członami uogólniającymi poprzednie uszczegółowienie (Kredki, mazaki, ołówki, pędzle, a nawet farbki, węgiel i blok techniczny wszystko to zmieściło się w na pozór malej teczce Amadeusza);
  7. do powrócenia do głównej części zdania. Gdy mamy zbyt dużo wtrąceń, zdanie jest rozbudowane i namnożyło nam się wiele przecinków, aby dosadnie zaznaczyć, że właśnie zamierzamy dokończyć pierwszą myśl, możemy postawić myślnik (Jej niepokój wywołany ostatnimi przeżyciami, mogącymi wstrząsnąć psychiką najsilniejszych nawet jednostek, a cóż dopiero mówić o słabej i wątłej kobiecie udzielał się stopniowo wszystkim domownikom. ‒ SO);
  8. do sygnalizacji, że w tym miejscu powinien znajdować się człon, którego nie ma, a my mamy się go domyślić (Dzisiaj żyje luksusowo, jutro jak jej się ułoży);
  9. do zastąpienia czasownika „być” w różnych formach osobowych (Ala jest to dziewczynka bardzo układna. -> Ala to dziewczynka bardzo układna);
  10. między wyrazami o znaczeniu przeciwstawnym (smutek radość);
  11. przy cytowaniu („Prawda bywa okrutna, kłamstwo ‒ kosztowne, a sprawiedliwość... okrutnie kosztowna.” Michał Lech Sinico).

W typografii do zapisu myślnika najpoprawniej używa się pauzy (), choć aktualnie, najpewniej ze względu na wszelkie programy tekstowe, które łatwiej udostępniają drugą opcję, częściej spotyka się półpauzę ().
Pauza w typografii ma długość jednego firetu. Firet do jednostka zmieniająca się wraz z kształtem i wielkością czcionki. Zwykle jeden firet równa się wysokości danego kroju czcionki w danym rozmiarze. Dla ciekawostki dodam jeszcze, że literami z alfabetu o szerokości  w przybliżeniu jednego firetu są drukowane M i W.
Półpauza przyjmuje wielkość, na logikę, połowy pauzy, zatem połowy firetu. Oba znaki mają identyczną grubość.
Niektóre wydawnictwa rozróżniają pauzę i półpauzę i nadają im różne właściwości: pauzie stylistyczne (wtrącenia, dialogi), a półpauzie przedziałowe (przedział czasowy, wartość przybliżona).
Częściej jednak wydawnictwa decydują się na którąś formę: pauzę lub półpauzę, a potem stosują ją od początku do końca tekstu.
Tak samo jeśli zdecydujecie się nadać pauzie i półpauzie konkretną funkcję i postanowicie je mieszać w tekście, funkcje te muszą być logicznie dopasowane, z góry ustalone i nie powinny zmieniać się w połowie tekstu wedle uznania autora.
Tak w przypadku pauzy jak i półpauzy, przed tym znakiem interpunkcyjnym i po nim trzeba postawić spację (nawet w przypadku stawiania myślnika na początku jako rozpoczęcia dialogu). Wtedy ciąg znaków wygląda tak: [wyraz/liczba][spacja][myślnik (pauza lub półpauza)][spacja][wyraz/liczba] lub [spacja][myślnik (pauza lub półpauza)][spacja][wypowiedź dialogowa].



 
Dywiz lub łącznik to znak o szerokim zastosowaniu, posiada funkcje ortograficzne i nie jest znakiem interpunkcyjnym. Wydziela się dywiz miękki i łącznik twardy, acz w rzeczywistości wyglądają tak samo, lecz zastosowanie mają inne.

Dywizu używamy w celu podzielenia wyrazu, kiedy nie mieści się on w jednej linijce. W tym momencie znak ten łączy się bezpośrednio z częścią wyrazu pozostającą w pierwszym wierszu, po nim nie stawiamy spacji, a resztę wyrazu przenosimy do wiersza następnego. Wygląda to następująco przy dzieleniu słowa „kulturalny”: *wiersz pierwszy, koniec* [blablabla][spacja][kultu][dywiz]; *wiersz drugi, początek* [ralny][spacja][reszta wyrazów].
UWAGA! Jeśli przenosimy wyraz, który sam w sobie zawiera już łącznik, w celu rozróżnienia wyrazu np.: żółtoniebieski od żółto-niebieski, na końcu pierwszego wiersza stosujemy dywiz jak zwykle, ale dodatkowo na początku drugiego stawiamy jeszcze łącznik, który łączymy bezpośrednio z drugim członem wyrazu. Wygląda to tak: *wiersz pierwszy, końcówka* [blablabla][spacja][żółto][dywiz]; *wiersz drugi, początek* [łącznik][niebieski][spacja][reszta wyrazów].


Łącznik stosujemy, gdy chcemy znakiem połączyć:
  1. kolory w celu ukazania, że dana rzecz posiada dwa kolory na raz, ale nie pomieszane, np.: flaga biało-czerwona;
  2. daty, w celu oznaczenia przedziału czasowego (lata 4567-76);
  3. wyraz/część wyrazu/literę i liczbę, np.: 34-krotny, K-137;
  4. końcówkę fleksyjną i skrótowiec, np.: PZN-u;
  5. konstrukcje typu „jedno- lub dwuczłonowy”. Tu po dywizie występuje spacja;
  6. nazwiska, jeśli ktoś posiada dwa, np. Kowalska-Dąbrowska;
  7. miasta/nazwy stacji etc. jeśli wyznaczamy trasę, np.: na trasie Gdańsk-Warszawa powstał gigantyczny korek;
  8. wyrazy o członach równorzędnych znaczeniowo w celu utworzenia z nich jednego wyrazu, np.: esy-floresy.

Zaczynanie dialogu dywizem/łącznikiem JEST BŁĘDEM! Nie tak dużym jak napisanie „rzeka” przez „ż”, ale zawsze błędem.

Dywiz lub łącznik zapisujemy poprzez zastosowanie ćwierćpauzy (-), która zwykle wynosi 1/3 lub 1/4 firetu i nie oddziela się jej spacją od wyrazów sąsiadujących. Często zdarza się, że ze względu na jego (dywizu) mały rozmiar, twórcy krojów czcionek pogrubiają go.
To wszystko, moi kochani, idę w końcu spać. Mueee.

17 komentarzy:

  1. Akurat bardzo cieszę się, że wreszcie powstał o tym poradnik, bo nie chce mi się takich rzeczy objaśniać w ocenie, a te dywizy czy pomieszanie dywizu i półpauzy w dialogach w niektórych opowiadaniach doprowadza mnie czasem do szału. Link będzie, do wstawienia do oceny, jak znalazł : D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że robisz to samo, co ja. :D Cieszę się, że Ci się podoba, bo informacje o zastosowaniach zbierałam ładną chwilkę, a po napisaniu połowy poradnika, straciłam go, bo mi się drugi komputer rozwalił (zabójcze palce) i musiałam pisać drugi raz. >.<

      Usuń
    2. Mnie również to denerwuje. Niestety, nie wiem, jak zrobić na komputerze, więc stosuję metodę kopiuj-wklej z Wikipedii.

      Usuń
    3. ..."Niestety, nie wiem, jak zrobić na komputerze"?

      Usuń
  2. Przydatne cacko, to muszę przyznać. Nareszcie wszystkie informacje dotyczące pauz, półpauz itp. w jednym miejscu. Będzie można skierować przy ocenie do artykułu, a nie tłumaczyć każdemu z osobna definicje :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Hejo. Jedna propozycja i jedno pytanko. Mianowicie - uważam, że ta ankieta powinna być wielokrotnego wyboru. I pytanie - co się stało i dlaczego z ocenową biblioteką?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałam zmienić w ankiecie, ale ktoś zdążył zagłosować i nie mogę już nic w niej zmienić. A nie chcę jej usuwać, po zakończeniu dam nową, podobną, myślę, że z większą ilością opcji i wielokrotnego wyboru.
      Jeśli chodzi o ocenową bibliotekę, pojęcia nie mam co się stało.

      Usuń
    2. Napisałam już maila do właścicielki z pytaniem w tej sprawie.

      Usuń
    3. Tak, ta ankieta zostanie poszerzona i zmieniona. Zastanawiam się nawet, czy nie zamknąć już oby dwu.
      Co do ocenowej biblioteki - zaskoczyłaś mnie. Weszłam teraz na nią i rzeczywiście nie istnieje. Szkoda...

      Usuń
    4. Misako, a Ty już wróciłaś z wakacji?

      Usuń
    5. Z tego wyjazdu tak. Jadę niedługo znowu, ale do czwartku jestem :).

      Usuń
    6. Sorry, że się wtrącam, ale zobaczyłam, że rozmawiacie o ocenowa bibliotece. Została niedawno usunięta przez właścicielkę.

      Co do notki, uważam, że jest przydatna, bo ja często się mylę z myślnikami. Ale teraz, żeby dawać takie ładne, duże, skopiowałam sobie taki myślnik z worda (taki: — ) i wklejam do notek zamiast tych malutkich.

      Usuń
    7. Usunięta? Tak po prostu? Bez słowa wyjaśnienia? Dziwne rozwiązanie. Inne oceniające nie były chętne, aby przejąć?

      Usuń
    8. Ja chciałam odejść, inne oceniające też się nie udzielały... Zresztą Carolyn na pewno lepiej by wyjaśniła, ja nie jestem właścicielką i w sumie nie powinnam nic pisać, no ale przypadkowo, czytając tę notkę, zauważyłam komentarze o ocenowej bibliotece...

      Usuń
  4. Ja już coś o tych myślnikach czytałam, ale za Chiny nie wiedziałam, jak je wstawić. Dopiero w czyimś komentarzu znalazłam sposób. Półpauzę robi się poprzez wciśnięcie klawiszy ctrl i - (nie wiem, jak to nazwać, ale chodzi mi o minus po prawej stronie klawiatury z samymi cyframi), a pauzę przez ctrl, alt i - (ten po prawej stronie). Piszę, bo tego w tym poradniku nie widzę, a chyba lepiej byłoby gdyby ludzie robili coś takiego sami na klawiaturze niż kopiowali. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie umieszczam w poradnikach elementów nieuniwersalnych. Podany skrót nie działa we wszystkich wersjach Word, a jeśli działa, sprawdza się tylko tam, w przeglądarkach skrót ctrl+- stosuje się do pomniejszenia strony. Pozdrawiam.

      Usuń